Rabu, 18 April 2012

Orang terkaya dunia diserang kanser prostat





Warren Buffet. (Reuters/Lucas Jackson)

Washington (Antara News) - Warren Buffet, pengusaha kaya asal Amerika Serikat, mengaku terkena kanser prostat stadium awal, namun ini tak akan memaksanya melepas jabatan pemilik bisnes Berkshire Hathaway, salah satu kerajaan bisnes terkaya dunia. Saloah seorang pengusaha terkaya dunia ini menderita kanser prostat stadium satu Rabu lalu dan akan menjalani terapi radiasi mulai pertengahan Julai.

Terapi yang akan memakan masa dua bulan itu telah membatasi ruang geraknya. "Tetapi itu tidak akan mengganggu rutin saya,” tutur Buffet seperti dikutip AFP. Hasil skaning menunjukkan tak ada kanser di bagian tubuhnya yang lain. “Doktor memberi kabar baik bahwa nyawa saya sama sekali tidak terancam,” jelas investor senior berumur 81 tahun itu.  Investor yang mendapat jolokan Oracle of Omaha kerana kepiawaiannya berprestasi  tinggi hingga menghasilkan keuntungan milian dolar mengaku sehat saja.

“Saya akan segera memberitahu pemegang saham bila kesihatan saya terganggu. Namun saya percaya hal itu tak akan terjadi dalam waktu dekat,” katanya. Kanser ini telah di kesan dari  hasil pemeriksaan klinik rutin Buffet menunjukkan kadar PSA (enzim kelenjar prostat) dalam darahnya melonjak drastik.  Kanser prostat ini biasanya akan menyerang lelaki berumur 50 tahun keatas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan