Jumaat, 4 April 2014

Keputusan Mengundang Sesal

Kerana terlalu mengejar jawatan tetap akhirnya " Yang di kejar tak dapat, yang di kendong berciciran " sudah selesa dengan jawatan yang disandang, gaji lumayan, sahabat ini masih mencari peluang untuk jawatan tetap yang akhirnya memakan diri sendiri.

Tidak salah,  namun keputusan yang telah dibuat itu tidak mendatangkan untung, bukan saja terlepas jawatan yang sedia ada malah jawatan yang disangka tetap itu akhirnya di mansuhkan khidmat mereka di tamatkan, Jawatan yang hanya berstatus sandaran. Berkali-kali aku beri pandangan dan peluang untuk berfikir namun  tidak mengubah pendirian sahabat ini.

Kini merayu kembali ke jawatan asal , namun pihak jabatan tidak dapat membantu kerana perkhidmatan mereka  telah pun di tamatkan atas permintaan melalui surat perletakan jawatan secara terhormat. Itu adalah pilihan mereka minta khidmat ditamatkan. Inilah segelintir sikap manusia yang tamak dan tidak bersyukur tidak menggunakan akal yang panjang,

Jadikan ini sebagai satu iktibar agar usah terburu-buru dalam menggambil sebarang keputusan kerana belum tentu apa yang kita sangka lebih baik itulah yang lebih terbaik berbanding dengan apa yang kita sedia miliki.

Kini mereka telah kehilangan sumber pendapatan tetap, simpati melihat keadaan mereka namun apakan daya semuanya telah terlambat. Aku tidak mampu membantu. Berulang kali merayu agar di terima berkhidmat semula. Hanya maaf itu saja jawaban yang mampu terluah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan