Rabu, 9 April 2014

Selawat Menyelamatkan Aku Dengan Izin ALLAH


Setelah selesai menguruskan segala urusan di bandar raya lewat tengahari kelmarin, terasa pula perut lapar kerana sejak pagi belum menjamah sebarang makanan hanya sempat meneguk segelas air bening sebelum keluar rumah.

Aku mengajak anakku singgah di sebuah restoran milik sahabatku, restoran ini antara yang terlaris di bandar raya ini, aku sering  berkunjung ke sini bila ada kesempat kerana terdapat menu ikan keli kegemaranku. Selesai meletakkan kereta ditempat parking kami terus masuk ke restoran tersebut, suasana masih lengang pelanggan tidak begitu ramai.

Tanpa membuang masa aku dan anakku terus saja menggambil nasi sambil meninjau-ninjau lauk-pauk yang terletak diatas meja, banyak pilihan..aku mencari-cari ikan keli yang sejak tadi telah tersemat dihati hendak makan, tinjau punya tinjau,  namun ikan keli tidak ku temui, lalu aku bertanya kepada pelayan restoran, katanya hari ini tiada ikan keli, dengan rasa hampa akhirnya aku menggambil ikan merah asam pedas sebagai pengganti walau pun hati tidak begitu berkenan.

Selesai memilih apa yang disukai,  kami duduk sambil memesan minuman. Tanpa membuang masa aku terus makan dengan penuh selera yang menggebu-gebu, ulam mangga campur sotong huuuhh paling mantap.membuka selera bercampur . Ikan merah asam pedas. Saat aku menelan makanan yang tidak berapa terkunya, aku terasa tekakku sakit..huhhh aku ketulangan, tulang ikan merah itu menyangkut di tekakku, aku minum seteguk air bagi menghilangkannya namun tulang itu tidak melucur ke bawah,...aku cuba lagi dengan menelan nasi  namun masih tidak berubah, terasa semakin sakit menyucuk tekak..

Aku berdehem berulang-kali namun tidak juga mengubah apa-apa ..aku mula rasa cemas kerana tekakku semakin sakit. aku berhenti sebentar dari terus berdehem, makan dan minum, aku tenangkan  keadaanku yang semakin risau, aku baca SELAWATdengan niat.sambil menyuap nasi ke mulut...Alhamdulillah dengan izin Allah tiba-tiba tulang itu sudah tidakku rasai,. tenteram jiwaku aku meneruskan makan sehingga selesai.

 MasyahAllah gelojoh punya pasal agaknya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan