Ahad, 14 April 2013

Nasi dan Kicap bercampur Kopi indah dikenang..

Terpandang kicap dan nasi di dapur tiba-tiba aku terkenang satu peristiwa saat aku di zaman kanak-kanak,  kicap dan nasi ada kenangan yang tak pernah luntur diingatan. Menu itulah selalu menjadi santapan kami dua beradik yang masih di sekolah rendah ketika itu, makan begitu lebih mudah dan tidak banyak karenah ambil nasi dan bubuh kicap terus makan. Maklumlah ibubapa sangat sibuk seawal subuh sudah turun kebendang tidak sempat menyediakan sarapan yang sesempurnanya. Namun begitu bukanlah menjadi satu masalah bagi kami kerana dah biasa buat urusan sendiri.

Satu hari, seperti biasa sebelum ke sekolah aku kedapur untuk makan, aku tak tahu kicap dalam botol itu telah habis sangkaku masih ada kerana aku melihatnya masih berisi setengah, seperti biasa aku mencedok nasi dari belangga dan terus bubuh kicap diatas nasi, aku terkejut dan kehairanan kenapa kicap itu seperti pasir tapi warnanya hitam lalu aku hidu hemm... macam bau kopi kenapa pula jadi begini hatiku berbisik "sambil aku merenung-renung nasiku yang sudah bertukar rupa berbintik hitam...tiba-tiba aku dengar suara orang ketawa, semakin lama semakin kuat deraian ketawanya,, aku cuba mencari darimana datangnya hilaian tawa itu, rupanya abangku bersembunyi dibalik pintu dari tadi memerhati aku ketika aku sedang bersiap-siap hendak makan...

Aku bertanya kepadanya siapa yang bubuh kopi dalam botol kicap dia mengaku dia yang lakukan... dia ketawa terbahak-bahak sambil berlalu meninggalkan aku di dapur..alahai sakitnya hatiku,,dia memang selalu kenakan aku saat ketika zaman kanak-kanak ...Semuanya hanya tinggal kenangan, kami pun dah masing-masing berkeluarga jarang pula bertemu ...Ha Ha Ha...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan