Ahad, 9 Jun 2013

AIR MATAKU TUMPAH DI KUALA LUMPUR


Ingatkan aku terlalu tabah melalui detik-detik itu, malang sungguh jelas aku lemah, aku bergelar IBU saat usiaku 23 tahun, demi masa depan,  ku korbankan seluruh jiwa ragaku meninggalkan anak kecilku berusia 4 bulan, aku berusaha setabah siti fatimah az zahrah anak rasulullah namun bagai langit dan bumi, ternyata aku tidak mampu.

Sebaik tiba di tanah semenanjung bumi yang begitu asing buat pertama kali ku jejak, aku bagaikan insan sesat jalan, seperti lagaknya mabuk kapal, fikiran macam orang bingung  mencari-cari sesuatu yang hilang.

Sejak menerima surat tawaran yang bakal menabalkan aku bergelar seorang guru sebaik aku melahirkan zuriatku yang pertama rezki anak agaknya, hati ini silih berganti memikirkan hendak melangkah pergi atau melupakan saja semuanya namun bila memandang wajah comel anakku semangat ini berkobar-kobar demi masa depan.

Setibanya aku dan rombongan di Kuala Lumpur hatiku bertambah sayu..aku pujuk hati ini agar terus tabah..  penempatanku di Kuala Lumpur, fikirku mudahlah aku balik ke tanah air bila tiba hari cuti..hatiku berbisik,, Ketibaan kami di pusat Latihan itu.. disambut oleh seorang warden perempuan bertubuh gemuk, sudahlah gemuk garang pula letih sangat-sangat, dengan tingkahlakunya. Rasa macam haiwan diperlakukan sudahlah aku dalam kesedihan dihambat pula dengan situasi yang sungguh menyiksakan.

Selepas Mendengar taklimat pada petang itu semua peserta menggambil tempat masing-masing, setiap satu bilik penghuni kena duduk empat orang.Selesai berkemas aku pun kebilik air untuk mandi. entah kenapa sebaik saja aku masuk ke bilik air nak bersiram tiba-tiba jantungku berdegup kencang.. aku sudah tidak tahan aku  meraung menanggis dan terus menanggis tanpa dapat ditahan-tahan, aku putar sehabisnya kepala paip agar air itu deras keluar mencurah-curah tujuanku berbuat begitu agar tanggisanku tak didengar dek orang,,,huhhh selepas habis aku menanggis lega sedikit perasaanku...sesungguhnya aku rindukan anak kecilku yang baru berumur 4 bulan......huhhh benar-benar aku menderita jiwa rindukan si kecil pada saat itu....jika boleh saat itu juga aku ingin terbang balik ke tanah air rindunya aku setengah mati...

Malangnya selama setahun itu sekalipun aku tak sempat balik, kursus terlalu padat..derita jiwaku hanya Tuhan yang tahu. Akhirnya berkat kesabaran berjaya juga aku menamatkan kursusku. Tiba masanya aku kembali ke tanah air, perkara utama yang aku tak sabar, bertemu dengan anakku yang dah berumur setahun lebih, setibanya aku dirumah aku melihat anakku dah besar, aku terus memeluknya erat sambil aku menanggis, anakku pula terpingga-pingga kehairanan,,,dia dah tak kenal akuuuu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan